دبیر اتحادیه صنایع لبنی خراسان رضوی: هنوز هیچ تصمیمی برای توزیع شیر در مدارس انجام نشده است فرماندار تایباد: رانندگان ۷۰۰ کامیون ایرانی در افغانستان منتظر ورود به کشور هستند ​​نحوه محاسبه نرخ صافکاری و نقاشی خودرو | بی رنگ چقدر می‌شود؟ تولید پژو پارس در عراق با نام جدید | قیمت چند؟ + تصویر موبایل‌های آیفون چند؟ (۱۵ شهریور ۱۴۰۳) افزایش هشت‌درصدی مصرف بنزین در خراسان‌رضوی طی چهار روز پایانی ماه صفر ۱۴۰۳ واکنش وزیر اقتصاد به وام‌‌های میلیاردی اعضای هیئت‌مدیره بورس به خودشان + عکس کاهش قیمت طلا و افزایش نرخ سکه تمام بهار آزادی در مشهد (۱۵ شهریور ۱۴۰۳) اختلاف قیمت ۳۴ تا ۶۴۰ میلیون تومانی نمایندگی و بازار آزاد خودرو‌های خارجی (۱۵ شهریور ۱۴۰۳) بررسی قیمت کارخانه و بازار آزاد خودرو‌های داخلی (۱۵ شهریور ۱۴۰۳) آیا «طرح طبقه‌بندی مشاغل» بازنگری می‌شود؟ ظرفیت اکثر پروازها از مشهد به دیگر نقاط کشور، تا روز جمعه تکمیل است (۱۵ شهریور ۱۴۰۳) قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۵ شهریور ۱۴۰۳) | قیمت سکه بدون تغییر شیوع کلاهبرداری در بستر ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی | توصیه‌هایی که باید بدانید هدررفت سالانه ۱۰ میلیارد مترمکعب آب در کشور جهان در آستانه انقلاب انرژی؛ گذر از سوخت فسیلی به انرژی خورشیدی | کدام کشورها گوی سبقت را ربوده‌اند؟ + اینفوگرافیک برنامه پزشکیان برای حمایت از مستأجران چیست؟ غول شاسی بلند جدید تویوتا در راه ایران + تصاویر و مشخصات قیمت امروز انواع میوه و صیفی‌جات در مشهد (۱۵ شهریور ۱۴۰۳) | هندوانه و خربزه ارزان شد واردات ۸۰ هزارتن گوشت قرمز از ابتدای سال | بازار کاملا اشباع است وزیر راه و شهرسازی: ۸۰ درصد زائران از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای وارد مشهد شده‌اند | هیچ‌کس گلایه‌ای مبنی بر نبود بلیت اتوبوس نداشت + ویدئو عودت وجه ۱۳ میلیارد ریالی به زائران و مجاوران در دهه پایانی صفر ۱۴۰۳ در مشهد زنان خانه‌دار بیمه‌شده بعد از چند سال بازنشسته می‌شوند؟ | زنان خانه‌دار از ۱۸ تا ۵۰ سال می‌توانند خود را بیمه کنند مشکل صنف طلا با سامانه جامع تجارت چیست؟ | چرا طلافروشان در سامانه جامع تجارت ثبت نام نمی‌کنند؟ جابه‌جایی روزانه حدود ۴۵ هزار مسافر از طریق پرواز‌های خارجی فرودگاه امام‌خمینی(ره) پیش‌فروش ساختمان بدون تنظیم سند رسمی جرم است
سرخط خبرها

شیوع کلاهبرداری در بستر ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی | توصیه‌هایی که باید بدانید

  • کد خبر: ۲۴۹۲۵۰
  • ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
شیوع کلاهبرداری در بستر ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی | توصیه‌هایی که باید بدانید
طبق برخی تحقیقات در کشور‌های اروپایی و آمریکایی، حدود یک‌سوم جرائم اینترنتی و سایبری از نوع فیشینگ است و عمده قربانیان این شیوه با شگرد دریافت‌ جایزه، تهدید به جریمه یا دیگر روش‌ها به دام کلاهبرداران می‌افتند.

به گزارش شهرآرانیوز، کلاهبرداری فیشینگ شاید نوع جدیدی از کلاهبرداری نباشد، اما هر روز در حوزه‌های مختلف مالی منجر به سوء‌استفاده از مردم و دارایی‌ آنان می‌شود.

فیشینگ یک نوع کلاهبرداری به‌شکل تله‌گذاری یا ماهی‌گیری است؛ در این روش که با یک حمله مهندسی‌شده از طریق ایمیل یا پیامک صورت می‌گیرد، کلاهبرداران به‌دنبال دسترسی به اطلاعات حساب کاربری و حساب‌های مالی هستند.

طبق برخی تحقیقات در کشورهای اروپایی و آمریکایی، حدود یک‌سوم جرائم اینترنتی و سایبری از نوع فیشینگ است و عمده قربانیان این شیوه با شگرد دریافت جایزه، تهدید به جریمه یا دیگر روش‌ها به دام کلاهبرداران می‌افتند.

کلاهبرداران در این نوع حمله، آدرس وب‌سایتی را به اشتراک می‌گذارند که دقیقاً مشابه وب‌سایت اصلی یا وب‌سایت جدیدی است که اطلاعات محرمانه شما را ضبط و سپس از آنها برای هک‌کردن سایر حساب‌ها استفاده می‌کند. تخلیه اطلاعاتی به روش‌های مختلفی صورت گرفته و راهکار ثابتی وجود ندارد. ممکن است ایمیلی مبنی بر وجود مشکل در حساب کاربری‌تان در یک صرافی دریافت کنید. این پست الکترونیک احتمالا حاوی یک لینک بوده و شما را برای حل مشکل به آدرسی مشخص هدایت می‌کند. به واسطه این URL به یک وب سایت یا صفحه وب جعلی هدایت خواهید شد. برای برطرف کردن مشکل باید به وب سایت لاگین کنید.

در این شیوه کلاهبرداری، عدم توانایی برای ورود موفقیت‌آمیز توسط سوژه بدیهی است، چرا که این وب سایت اصلی نیست. البته ممکن است با ارائه نام کاربری و پسورد به یک صفحه جعلی دیگر وارد شوید و برای مدتی سرگرم بمانید تا کلاهبردار سریع خواسته‌اش را عملی کند؛ در این بازه زمانی تبهکارانی که در پشت پرده اطلاعات حساب کاربری شما را دریافت کرده‌اند، به حساب شما در وب سایت اصلی وارد شده و رمز ارزهایتان را سرقت می‌کنند.

کلاهبرداری ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی

در فضای مجازی و شبکه اجتماعی، کلاهبرداران در گروه‌های رسمی مربوط به کیف پول‌ها یا صرافی‌های ارز دیجیتال فعالیت می‌کنند. وقتی یک کاربر، مشکلی را مطرح کرد، فرد تبهکار یک پیام خصوصی برای وی فرستاده و خودش را نفری از تیم پشتیبانی شرکت معرفی می‌کند. سپس از کاربر برای بررسی مشکل و رفع آن، یکسری اطلاعات شخصی مخصوصا عبارت بازیابی (سید ریکاوری) درخواست می‌کند. اگر فردی دیگر به عبارت بازیابی کیف پولتان دست پیدا کند، تمام دارایی‌های ذخیره شده داخل والت در اختیارش قرار می‌گیرند.

به همین دلیل تحت هیچ شرایطی اطلاعات حساب کاربری را در اختیار هیچ فردی، حتی وابسته به شرکت‌های معتبر، قرار ندهید. رفع مشکلات مربوط به کیف پول‌های کریپتوکارنسی هیچ نیازی به «ریکاوری سید» ندارد. در صورت مواجه شدن با چنینی درخواستی، از تلاش مطرح‌کننده برای کلاهبرداری و سرقت کیف پول ارز دیجیتال خود مطمئن شوید.

شناسایی و روش‌های پیشگیری

رئیس مرکز امداد و فوریت‌های سایبری پلیس فتا فراجا درباره نحوه شناسایی و مقابله با فیشینگ در فضای مجازی گفت: برای نحوه شناسایی و اجتناب از فیشینگ نیز باید گفت که کلاهبرداران فیشینگ در حوزه ارزهای دیجیتال معمولاً سعی می‌کنند از اشتباه تایپی در آدرس یک صرافی یا کیف پول تحت وب استفاده کنند. همچنین گاهی اوقات کلاهبرداران افراد را با وعده (بیت کوین رایگان) فریب می‌دهند.

سرهنگ رامین پاشایی اظهار داشت: بنابراین بهترین روش برای جلوگیری از گرفتار شدن در دام کلاهبرداران این است که روی لینک‌هایی که نمی‌شناسید، کلیک نکنید.

به گفته او، همچنین نباید به نتایج تبلیغاتی در موتورهای جست‌وجو اعتماد کرد؛ نتایجی که به‌صورت تبلیغات در موتورهای جستجو مثل گوگل به شما نمایش داده می‌شود، از دیگر نتایج قابل تشخیص است. نتایج تبلیغاتی که در کنار خود یک کلمه Ad (به معنای تبلیغات) دارند، یکی از روش‌های قدیمی برای انجام فیشینگ هستند. فیشر با پرداخت هزینه می‌تواند صفحه تقلبی خود را در موتورهای جست‌وجو بالا بیاورد.

رئیس مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا از کاربران شبکه‌های اجتماعی خواست: در تمامی وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید، لینک آدرس را چک کنید و مطمئن شوید که از لینک درستی استفاده می‌کنید. مراقب تغییرات احتمالی در حروفی خاص از آدرس وب‌سایت باشید.

علاوه بر این او تاکید کرد: باید مراقب ایمیل‌های فریب‌دهنده با عنوان برنده‌شدن در یک قرعه‌کشی یا چیزی شبیه به این باشید. این ایمیل‌ها ممکن است دارای باج‌افزار و الگوریتم هک باشند که منجر به دسترسی مجرمان به اطلاعات حساب کاربری شما شده و امکان تخلیه کیف پول دیجیتال را ممکن می‌کند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->